Liga legend

League of Legends (w skrócie LoL) – sieciowa gra komputerowa z gatunku multiplayer online battle arena. Powstała na bazie modyfikacjiDefense of the Ancients (DotA) do Warcraft III: The Frozen Throne. Została wyprodukowana i wydana przez studio Riot Games27 października 2009.

Rozgrywka

Tryb zwykły

Mecze rozgrywane są na mapie Summoners Rift. Celem dwóch pięcioosobowych drużyn jest zniszczenie struktury znajdującej się w bazie drużyny przeciwnej nazywanej Nexusem. Za nim znajduje się „fontanna”, w której bohaterowie pojawiają się na początku meczu i wracają do niej, by uzupełnić zasoby (zdrowie i manę) oraz kupują przedmioty w sklepie. Do bazy przeciwnika prowadzą trzy aleje, a na każdej z nich – trzy wieże i inhibitor, oraz dwie wieże przy samym Nexusie. Między alejami znajduje się dżungla w której można znaleźć neutralne potwory oraz rośliny. Potężne potwory – smoki żywiołów, Starszy Smok oraz Baron Nashor – zapewniają wyjątkowe wzmocnienia, dające przewagę drużynie, która je pokona. Istnieje pięć pozycji, które tworzą rekomendowaną kompozycję drużyny: górna aleja, dżungla, środkowa aleja, dolna aleja, wsparcie. Gracze wybierają na każdą z pozycji dostępnych z puli bohaterów którzy w trakcie gry zdobywają doświadczenie, dzięki któremu mogą awansować na wyższe poziomy, rozwijając swoje umiejętności oraz złoto za które mogą kupować przedmioty wzmacniające statystyki. Do wyboru gracze mają ponad 160 postaci, mający unikalne zestawy umiejętności.

Tryb rankingowy

Uproszczony widok izometryczny mapy gry MOBA, w tym przypadku Summoner’s Rift

W League of Legends dla wszystkich graczy, którzy osiągnęli odpowiedni poziom oraz odblokowali określoną liczbę bohaterów w grze, dostępna jest drabinka rankingowa. Gracze podzieleni są na ligi i dywizje w zależności od swoich wyników. Możliwe jest branie udziału w rozgrywkach rankingowych pojedynczo lub wraz z zespołem, a gry można rozgrywać w dwóch kolejkach: solo-duet (o podobnym poziomie umiejętności) oraz elastycznej (przeznaczona dla grup o różnych rangach, z wyjątkiem czteroosobowych). Na koniec każdego sezonu przyznawane są nagrody zależne od aktualnej ligi i dywizji. Rozgrywka zawsze rozpoczyna się draftem, a w samych w założeniach nie różni się niczym od zwykłych meczy. Poza nagrodami w grze, w przeszłości najlepsi gracze mogli liczyć na fizyczne nagrody np. w 2016 roku Riot Games przygotował kurtki dla graczy z najwyższej ligi. W 2019 roku zmieniono system rankingowy, dodając ligę na samym dole tabeli z przeznaczeniem dla najsłabszych graczy, oraz rozwarstwiono najwyższe dywizje, dodając rangę arcymistrza. Według danych z 2023 roku droga rankingowa wygląda następująco: żelazo, brąz, srebro, złoto, platyna, szmaragd, diament, mistrz, arcymistrz oraz pretendent.

All Random All Mid (ARAM)

Wprowadzony w 2013 r. tryb rozgrywany na dedykowanej mapie Howling Abyss posiadającą tylko jedną aleję. W przeciwieństwie do rozgrywki na Summoner’s Rift gracz do dyspozycji otrzymuje wyłącznie losowe postać z dostępnych dla niego. Celem również jest zniszczenie Nexusa drużyny przeciwnej, jednak rozgrywka jest bardziej skoncentrowana na walce, a aby bohater mógł zakupić przedmioty musi zginąć, ponieważ powrót do bazy jest wyłączony. W przedsezonie 2022 r. zmodyfikowano mapę: wprowadzono hexbramy umożliwiające szybszy powrót, wypełniono pustą przestrzeń przy prawej krawędzi aleji, a wieże które ulegną zniszczeniu, przewracają się, tworząc nową strukturę.

Teamfight Tactics

Tryb ten został dodany w czerwcu 2019 roku i został wydany w oparciu o Dota Auto Chess. Gra nie dzieli mechaniki rozgrywki z innymi trybami League of Legends; podobnie jak w innych automatycznych bitwach, gracze rywalizują ze sobą, tworząc drużynę z aktualnie dostępnych postaci, tworząc kompozycje o różnych umiejętnościach i klasach. Gracze nie wpływają bezpośrednio na walkę, ale zamiast tego umieszczają swoje jednostki – bohaterów z gry macierzystej – na planszy, aby mogły walczyć automatycznie w każdej rundzie. Zwycięstwo osiąga czterech najlepszych graczy. W trybie rankingowym, w zależności od miejsca otrzymuje się określoną liczbę punktów. We wrześniu 2019 Riot Games poinformowało, że Teamfight Tactics ma 33 miliony graczy miesięcznie, zaś w lipcu 2022 r. ta liczba wzrostła do ponad 80 milionów graczy.

Inne tryby gry

Co pewien czas pojawiają się nowe tryby gier, których założenia są całkowicie odmienne od standardowej rozgrywki. Przykładem takiego trybu może być Ultra Rapid Fire, gdzie czas odnowienia umiejętności jest zredukowany o 80% lub tryb Nexus Blitz z różnymi wydarzeniami oraz czasem rozgrywki wynoszącym 20 minut. Oprócz nich historycznie występowały np. Niszczące Boty Zagłady, Odyseja: Wydobycie, Wyniesienie czy Polowanie Krwawego Księżyca. Do 2019 roku dostępnym trybem rankingowym było Twisted Treeline, gdzie rozgrywka była dostępna dla drużyn trzyosobowych, a do 2016 dostępna była mapa Dominion.